1. Przygotuj miejsce do pracy

Martwisz się, że nie masz w domu profesjonalnie urządzonego gabinetu? Niepotrzebnie! Wystarczy wydzielić w domu konkretne miejsce, które przeznaczone będzie tylko do pracy. Twoim domowym biurem zapewne będzie komputer, odpowiednie krzesło i stół, przy którym możesz wygodnie usiąść bez obciążania pleców. Jeśli masz taką możliwość, postaraj się o drugi monitor. Dzięki niemu łatwiej Ci będzie w przejrzysty sposób wyświetlać potrzebne materiały, a także dane i okna rozmów ze współpracownikami. Konieczne może się okazać również uzyskanie dostępu do Twojego komputera w firmie, abyś mógł korzystać z oprogramowania niezbędnego do wykonania zadań.

Perfekcyjną sytuacją podczas pracy w domu będzie możliwość wydzielenia miejsca, które nie będzie łączyć się ze strefą Twojego odpoczynku.


2. Wyznacz cele

Trudno jest efektywnie pracować, gdy nie mamy zdefiniowanych i jasno opisanych celów. Najlepszym sposobem, aby praca z domu była tak samo wydajna, jak praca w biurze, jest wyznaczenie sobie zadań, które chcesz osiągnąć każdego dnia. Na ich kształt wpływać będzie zarówno charakter pracy, którą wykonujesz, jak i Twoja osobowość.

Niektórzy lepiej radzą sobie z celami zorientowanymi na zadania, takimi jak obsługa określonej liczby kont lub zgłoszeń każdego dnia. Innym łatwiej jest realizować cele czasowe, na przykład w rytmie: praca przez dwie godziny, a następnie 30-minutowa przerwa na lunch.


3. Zadbaj o dane wrażliwe

Podobnie jak wiele osób pracujących z domu, być może i Ty będziesz przetwarzać dane wrażliwe, dlatego musisz upewnić się, że są one bezpieczne. Najlepszym sposobem zarządzania ochroną danych będzie zainstalowanie oprogramowania do zdalnego pulpitu. Umożliwia ono bezpieczny dostęp do komputera w firmie, dzięki czemu można uzyskać wszystkie potrzebne informacje bez konieczności wysyłania ich ogólnodostępną siecią.

Upewnij się również, że masz połączenie z zaufaną siecią Wi-Fi, używaj silnego hasła i, gdy tylko to możliwe, korzystaj z szyfrowania sieci bezprzewodowej.


4. Pokochaj rutynę

Łatwo wpaść w pułapkę rozpraszaczy. A to włączysz kolejny odcinek ulubionego serialu, a to sięgniesz do lodówki po coś do przekąszenia – w ten sposób ciągle odrywasz się od zaplanowanej pracy. Żyjąc przez dłuższy czas w trybie rozproszenia, przekonasz się, jak trudno będzie Ci wykonać zadania do końca, a dodatkowo stale będzie Ci towarzyszyło poczucie braku kontroli. Przestrzeganie ustalonej rutyny sprawi, że poczujesz się lepiej i będziesz pracować wydajniej.

Staraj się przesypiać całą noc i jeść posiłki codziennie o tych samych porach. Wyznacz godzinę rozpoczęcia pracy, czas na przerwy oraz konkretną godzinę, o której kończysz. Pomoże Ci to zachować równowagę między życiem zawodowym i prywatnym.


5. Odkryj skuteczniejsze metody komunikacji

Niezwykle ważnym aspektem pracy zdalnej jest komunikacja z innymi, dlatego upewnij się, że nadal jesteś w stałym kontakcie ze współpracownikami i klientami. W ostatnich latach poczta elektroniczna straciła na znaczeniu na rzecz komunikatorów.

Maile to sprawdzony i dobry sposób wymiany informacji, ale nie zawsze jest on najskuteczniejszy. Aby łatwo i szybko łączyć się ze współpracownikami, korzystaj z komunikatorów np. Discord, Whatsapp lub Slack. Możesz także zorganizować czat wideo, który doda spotkaniom bardziej osobisty charakter i pomoże ci łatwiej przekazać to, co chcesz powiedzieć.

Praca zdalna to, wbrew pozorom, niełatwe zadanie. Jeśli wprowadzisz powyższe zasady w życie i odpowiednio zorganizujesz pracę w domu, z łatwością skupisz się na swoich zadaniach i skończysz je na czas.