Osiem sprawdzonych pomysłów jak podnieść konwersję stron internetowych

  • Z badań wynika, że aż 92% osób odwiedzających sklep internetowy wcale nie ma zamiaru dokonywać zakupu.
    Odkryj osiem czynników, które napędzają konwersję Twojej witryny.
  • Konwersja witryny lub optymalizacja współczynnika konwersji polega na przekształcaniu ruchu, który dociera do Twojej witryny (za pośrednictwem SEO, postów na blogu i w mediach społecznościowych), w zwiększenie liczby rzeczywistych klientów e-sklepu.
  • Według badań aż 92% odwiedzających witrynę sklepu nie zamierza nic na niej kupić. To niezbyt dobre wieści. Jeszcze bardziej niepokojące jest to, że większość internautów opuści Twoją stronę już po 10–20 sekundach.
  • Strony internetowe o najlepszych współczynnikach konwersji są proste, intuicyjne w nawigacji, spójne, łatwo dostępne i zorientowane na użytkownika.
  • Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, co zrobić, żeby znacząco polepszyć konwersję swojej strony.

W celu uzyskania wyższej pozycji w wyszukiwarkach wiele firm działających w internecie koncentruje się wyłącznie na marketingu w mediach społecznościowych i wynajmowaniu usług pisania treści. To ważne i potrzebne działania, ale stanowią tylko połowę możliwych aktywności. Druga część zadania to nakłonienie odwiedzających do zwiększenia wskaźnika konwersji danej strony. Dla każdego może to oznaczać coś innego, ponieważ każdy z nas może oczekiwać innego działania ze strony internautów. Może to być zakup produktu, subskrypcja cotygodniowych aktualizacji i newsletterów lub rejestracja na stronie.

W skrócie, konwersja (lub optymalizacja wskaźnika konwersji) zachodzi, gdy ruch na Twojej stronie internetowej przekłada się na konkretną aktywność użytkowników, np. dokonanie zakupu albo zapisanie się na newsletter.


1. Liczy się czas

„Liczy się czas”, niezależnie od tego, czy przewozisz narządy do przeszczepu, czy starasz się zwrócić uwagę użytkowników witryny. Stosujesz się do dobrze znanych zasad i powoli, lecz systematycznie na Twojej stronie pojawia się coraz więcej odwiedzających. Jest tylko jeden haczyk. Zwabienie ludzi na twoją witrynę to tylko połowa wyzwania. Zatrzymanie ich tam i sprawienie, by przejrzeli twoje produkty jest znacznie trudniejsze. Utrzymanie odwiedzających na stronie wystarczająco długo, aby rzeczywiście dokonali zakupu, wymaga dużo więcej wysiłku, niż wywołanie pustego ruchu.

92% odwiedzających witrynę nie ma zamiaru niczego kupować. Co więcej, większość użytkowników opuści Twoją witrynę po 10–20 sekundach.

Z badań interakcji człowiek-komputer (HCI) przy użyciu testu funkcji ryzyka Weibulla wynika, że 99% stron internetowych cierpi na tak zwany „negatywny efekt starzenia”. Gdy internauta trafia na jakąś stronę, zazwyczaj jest nastawiony sceptycznie, ponieważ z doświadczenia wie, że masa witryn jest źle zaprojektowana, bezużyteczna i nie ma na nich nic ciekawego. Odwiedzający nie chce marnować czasu i szybko skanuje stronę, szukając powodu do jej opuszczenia.

Co powinieneś zrobić? Siąść i płakać?

Oczywiście, że nie. Zadbaj o stworzenie jasnego, czytelnego przekazu z informacją, jakie wartościowe produkty lub usługi oferujesz swoim klientom. W ten sposób sprawisz, że goście na Twojej stronie zostaną u Ciebie znacznie dłużej.

Jak dowiedzieliśmy się już z testu funkcji ryzyka Weibulla, większość odwiedzających stronę internetową szybko ją opuści, nawet jeśli kliknęli w ten konkretny link z zamiarem dokonania zakupu. Najlepszym sposobem, aby powstrzymać odwiedzających przed opuszczeniem strony jest przedstawienie im oferty, której nie będą w stanie odrzucić.

Może to być promocyjna cena, bezpłatna dostawa przy zakupie dwóch sztuk, darmowy tutorial albo obietnica dostarczenia wyjątkowego produktu lub usługi najwyższej jakości. Ta ostatnia oferta będzie musiała być poparta dowodem – może nim być opinia zadowolonych klientów lub ocena niezależnych specjalistów. Chodzi o to, aby dać potencjalnemu klientowi powód do satysfakcji, że trafił na właśnie na tę witrynę, a nie na dziesięć milionów innych.

Wszystkie tworzone przez nas strony w ramach pakietu Indywidualna, wczytują się w około 2 sekundy oraz w testach GooglePageSpeed osiągają 80+ punktów na mobile i 90+ na desktop. Dlatego śmiało możesz nam zlecić tworzenie stron internetowych.


2. Co widzą Twoi goście?

Popatrz na swoją stronę krytycznym okiem. Jak ją oceniasz? Czy jest atrakcyjna? Czy dostarcza potrzebnych informacji? I, co ważniejsze, czy jest na niej przycisk z wezwaniem do działania (CTA) oraz zapytanie ofertowe (RFP)? (Więcej o zapytaniu ofertowym powiemy za chwilę).

Żeby odpowiedzieć na powyższe pytania, musisz spojrzeć na swoją stronę z perspektywy odbiorcy i zastanowić się, jakie są jego oczekiwania.

Witryny, które mają najlepszą konwersję, wyróżniają się następującymi cechami:
Prostota – nie znajdziesz na nich wielu jaskrawych kolorów, które rozpraszają uwagę czytelnika.
Nawigacja – mają rozwijane paski menu, które są intuicyjne w nawigacji.
Hierarchia – najważniejsze informacje są najlepiej wyeksponowane.
Spójność – wszystkie podstrony mają jednolitą szatę graficzną.
Dostępność – strona wygląda tak samo na ekranie telefonu, tabletu i laptopa.
Ukierunkowanie na użytkownika – nie owijaj w bawełnę. Gdy Twoja strona będzie zrozumiała dla odbiorców, oni z pewnością to docenią.

Jeśli Twoja strona jest rozbudowana i zawiera wiele różnych produktów, upewnij się, że nie jest przez to chaotyczna. Dobrze jest umożliwić odwiedzającym filtrowanie produktów według rozmiaru, koloru lub stylu za pomocą bocznej nawigacji z AJAX. Dzięki temu Twoja strona zyska na spójności i szybkości w obsłudze.

Jak to wygląda w praktyce?

Rzućmy okiem na Mythical.com, stronę naszych ulubionych YouTuberów Rhetta i Linka. Śmiało, sprawdź ich. Twój komputer od tego nie wybuchnie. Obiecuję.

Źródło: Mythical.com

To, co widzisz na tej stronie… jest dokładnie tym, czego oczekują od Ciebie użytkownicy.
Powyższa strona jest doskonałym przykładem witryny z bardzo wysokim współczynnikiem konwersji: jest prosta, łatwa w nawigacji, ma zachowaną hierarchię, jest spójna, dostępna i zorientowana na użytkownika.

Odwiedzający od razu jest prowadzony bezpośrednio do informacji, którymi najprawdopodobniej będzie zainteresowany:

Darmowa dostawa (zwiększa średnią wartość zamówienia)

Cena (bez dodatkowych niespodzianek)

Wezwanie do działania (upewnij się, że wezwanie do działania jest bardzo dobrze widoczne)


3. Dodaj zapytanie ofertowe

Zapytanie ofertowe jest doskonałym rozwiązaniem dla firm. Umożliwia ono potencjalnym klientom łatwy i bezproblemowy sposób na skorzystanie z usług. Zapytanie ofertowe jest zaproszeniem do nawiązania kontaktu i określenia potrzeb klienta, aby chciał on skorzystać z oferty sklepu.

Projektując treść zapytania ofertowego na stronę internetową, kuszące może być zadanie bardzo wielu szczegółowych pytań w formularzu. To jednak duży błąd.

Zapytanie ofertowe powinno być krótkie i na temat. Pytanie o cokolwiek innego niż imię i nazwisko osoby, nazwę firmy, telefon, adres e-mail, stronę internetową i wymaganą usługę może być odebrane jako niestosowne i wścibskie. Poza tym, udzielanie odpowiedzi na zbyt wiele pytań jest czasochłonne i zapewne odepchnie potencjalnego klienta, który chce uniknąć długiego procesu wypełniania niekończących się okienek formularza.

Jeśli chcesz korzystać z menu rozwijanego w zapytaniu ofertowym, najpierw określ główny cel swojej strony zastanów się, dlaczego internauta ją odwiedza. Na przykład, jeśli tworzysz zapytanie ofertowe na stronę oferującą usługi pisania blogów, nie zamieszczaj w nim długiego menu rozwijanego z wszystkimi innymi usługami, które oferujesz. Pisanie blogów zgubi się gdzieś pośrodku innych usług i wprowadzisz niepotrzebny chaos.

Najważniejsze, aby formularze zapytań ofertowych, których używasz, były jak najprostsze do wypełnienia i przesłania. Umiejscowienie formularza w odpowiednim miejscu na stronie jest kolejnym ważnym czynnikiem w poprawie współczynników konwersji. Musisz upewnić się, że osoby odwiedzające Twoją witrynę zostaną przywitane formularzem zapytania ofertowego w momencie, gdy tylko znajdą się na Twojej stronie (i nie trzeba jej przewijać w dół, żeby dostać się do formularza).

Według badań formularze działają najskuteczniej, gdy są umieszczone w górnej połowie strony internetowej – najlepiej po lewej stronie. Jest to miejsce, na które ludzie patrzą w pierwszej kolejności.

Powyższe zasady nie oznaczają, że Twoje zapytanie ofertowe musi być nudne. Możesz użyć testów A/B, aby wypróbować przeróżne kombinacje kolorów i czcionek, dopóki nie znajdziesz takiej, która pasuje do Twojej witryny.

4. Lejek sprzedażowy

Aby uzyskać lepszy współczynnik konwersji, musisz skrócić lejek zakupowy.
Dość powszechna jest informacja, że średni czas ładowania strony internetowej nie powinien przekraczać dwóch sekund. Stwierdzono, że współczynniki konwersji spadają średnio o 4,42% z każdą dodatkową sekundą.

Ale to tylko czas, zanim Twoja witryna pojawi się na ekranie użytkownika.

Lejek sprzedażowy to kroki, które podejmuje kupujący – od wejścia na stronę internetową do sfinalizowania płatnej transakcji.

Rzecz jasna, odwiedzający, którzy mają zamiar kupić produkt, będą potrzebować prostej i krótkiej drogi. Zatem im krótszy lejek sprzedażowy, tym większe prawdopodobieństwo, że przekształci on potencjalnego nabywcę w płacącego klienta.

Aby usprawnić konwersję witryny, musisz więc zachować płynność procesu zakupu, prosząc przy tym o jak najmniej informacji ze strony użytkownika. Gdy klient wróci do Twojego sklepu po kolejne zakupy, możesz wtedy zachęcić go do zapisania się do newslettera. W tym momencie zapewne chętnie to zrobi.

Jak powinien wyglądać idealny formularz zamówienia:
1. Prosty wzór
2. Wiele opcji płatności
3. Brak przekierowań na inną stronę internetową w celu dokonania płatności


5. Skorzystaj z usług wirtualnego asystenta

Chatboty takie jak Google Assistant całkowicie rewolucjonizują sposób wykonywania codziennej pracy na stronie internetowej. Jednym z głównych powodów, dla których chatboty, czat automatyczny lub widżety czatu stały się istotną częścią modelu e-commerce, jest to, że umożliwiają odwiedzającym natychmiastowe uzyskiwanie potrzebnych informacji. Jest to o wiele bardziej wydajne niż pisanie wiadomości e-mail i czekanie dniami na odpowiedź, a nawet wykonywanie połączenia telefonicznego, gdzie szanse na odebranie zwykle zależą od wielu czynników.

Czy rozmawiam z chatbotem?

Nie wiadomo… Często brzmią tak naturalnie i znają odpowiedzi dokładnie na te pytania, które im zadajesz. Na tym polega piękno uczenia maszynowego, sztucznej inteligencji i usług pisania treści. Chatboty oferują klientom informacje, których potrzebują, bez względu na porę dnia, a także w weekendy i święta.

Chatboty świetnie podbijają konwersję stron internetowych, ponieważ nie potrzebują przerw na kawę, nie biorą urlopu ani nie chorują. Oznacza to, że odwiedzający otrzymują informacje, których szukają, w czasie rzeczywistym, 24/7.
Już samo posiadanie chatbota i natychmiastowa reakcja na pytania internautów wystarczą, aby doprowadzić odwiedzającego do celu, czyli kasy.


6. Poprowadź odwiedzających przez drogę do zostania wykwalifikowanym leadem

Spójrzmy prawdzie w oczy. Nie działasz w internecie po to, aby zabawiać odwiedzających. Tak naprawdę ulepszasz swoją stronę, ponieważ potrzebujesz pieniędzy klientów na swoim koncie bankowym.

Lead boty, wąsko wyspecjalizowane programy komputerowe, służące do komunikacji z człowiekiem. nie tylko wykrywają określone wyrazy i zdania człowieka i reagują na nie. Potrafią również dopasować najbardziej zbliżone riposty i odpowiedzi, a także przewidują, czym będzie zainteresowany klient. Takie boty wykorzystują minimalną liczbę pytań, aby sprawnie i w przyjemnej atmosferze przeprowadzić potencjalnego klienta przez cały lejek sprzedażowy. Lead bot jest jednym z czynników, który wyróżnia stronę internetową spośród tysięcy innych, zwykłych stron.

Możesz wspomóc swojego bota w pracy i podrasować go poprzez skorzystanie z usług pisania treści. Uzbroisz w ten sposób bota w odpowiedzi na przewidywane, często powtarzające się pytania potencjalnych klientów. Ponieważ copywriterzy trzymają rękę na pulsie i znają się na zwiększaniu sprzedaży online, wiedzą dokładnie, jakich informacji szukają Twoi odwiedzający. Ci, którzy nadal uważają, że chatboty nie mają wpływu na zwiększenie obrotów firmy, niech spojrzą na poniższą tabelę.

Całkiem możliwe, że Twój potencjalny klient lubi sobie porozmawiać na czacie. Dlaczego więc nie skorzystać z chatbota, który rozpocznie sympatyczną pogawędkę na Twojej stronie?


7. Sformułowanie i pozycjonowanie CTA

Wezwanie do działania (CTA), które jest czytelne i samo rzuca się w oczy, potrafi zachęcić użytkownika do podjęcia określonej czynności – dokonania zakupu, zapisania się do newslettera. CTA musi być jasne w swym przekazie.

Miejsce na stronie

CTA należy umieścić na górze strony. Jest to miejsce, w którym odwiedzający może je łatwo odczytać bez konieczności przewijania strony w dół. Wezwania do działania umieszczone na górze i na środku strony są znacznie bardziej skuteczne w porównaniu do tych, które znajdują się na końcu.

Kształt i kolor
Znaczenie ma również kształt i kolor CTA. Na przykład w imię spójności wiele firm popełnia błąd, projektując swoje wezwania do działania przy użyciu tego samego koloru i rozmiaru czcionki, co reszta strony internetowej. W ten sposób wezwanie do działania zlewa się w jedną całość z resztą tekstu na stronie, przez co dużo trudniej jest przyciągnąć uwagę użytkowników.

Zorientowanie na korzyści

W internecie często można znaleźć wezwania do działania, które są po prostu źle napisane, np. „kup teraz”, „kliknij”, „pobierz”. Wszystkie te wezwania do działania nie działają dobrze, ponieważ są niejasne, mało konkretne i nie są zorientowane na działanie.

Aby zachęcić użytkownika do zrobienia kolejnego kroku, potrzebujesz wezwania do działania, które koncentruje się na korzyściach dla klienta. Wezwanie takie nie może polegać więc tylko na podawaniu suchych informacji, ale musi oferować odwiedzającym coś w zamian za ich działanie.


8. Szczerość się opłaca.

Podczas tworzenia strony ze sklepem internetowym trzeba pamiętać, że zachęcić ludzi do kupowania to znaczy zbudować zaufanie. To naprawdę ważne.
Zapewne nie chciałbyś robić interesów z firmą bez adresu, ani nie pożyczyłbyś pieniędzy kompletnie nieznajomej osobie.
Dla klienta kupowanie przez Internet to prawie to samo doświadczenie – kontakt z nieznanym. Chce poczucia bezpieczeństwa. Chce wiedzieć, gdzie się znajdujesz, chce poznać twoją pozycję w branży, a co ważniejsze, chce być pewien, że nie zamierzasz sprzedać mu kota w worku. Ponieważ ludzie decydują się na zakup na podstawie emocji, musisz sprawić, by czuli się u Ciebie dobrze i bezpiecznie. Niech wiedzą, że jesteś prawdziwą osobą, a Twoja firma istnieje, jest znana i godna zaufania.

Najlepszym sposobem, aby podnieść swoją wiarygodność jest podanie danych kontaktowych, niezależnie od tego, czy jest to adres fizyczny, numer telefonu, adres e-mail lub wszystkie trzy. Twoi klienci muszą wiedzieć, że będą mieli z kim porozmawiać, jeśli wystąpi problem. Zatroszcz się o to.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci stworzyć idealną stronę internetową. Skorzystaj ze sprawdzonych sposobów, aby zwiększyć konwersję, co przełoży się na lepsze funkcjonowanie Twojej firmy i, w efekcie, na stan Twojego portfela.


źródło: https://www.searchenginewatch.com/2020/04/02/eight-game-changing-website-conversion-tips-to-implement/