Jak zorganizować konkurs na Facebooku?

Właściwie tytuł powinien zawierać również słowo „legalny” – w końcu samo zorganizowanie konkursu wydaje się być dziecinnie proste. Udostępnienia, oznaczenia, polubienia… Często widzimy je w rolach warunków, które powinien spełnić uczestnik. Czy słusznie?


Cele konkursów

Organizacja konkursu w mediach społecznościowych to popularny zabieg wzmożenia aktywności na profilu, którego skutkiem ubocznym niejednokrotnie staje się zyskanie nowych fanów i obserwatorów. Wiele marek sięga po ten sposób także po to, aby zainteresować odbiorców swoimi konkretnymi produktami – choć wygra tylko ułamek konkursowiczów, reszta przecież ma doskonałą sposobność do tego, aby dowiedzieć się o istnieniu organizującej zabawę marki.


Zasady organizowania konkursów na Facebooku

Zanim podejmiemy decyzję o formie organizowanego konkursu, warto zapoznać się z zasadami, jakie znajdują się na ten temat w Regulaminie Facebooka. Co tam znajdziemy?

Na początku paragrafu dotyczącego promocji na stronach, do których zaliczane są także konkursy, przeczytać możemy istotny zapis na temat tego, jak ważne jest odpowiednie poinformowanie odbiorców o ich przebiegu.

Bardzo ważne jest zatem udostępnienie szczegółowych zasad w jasny sposób, za które odpowiada organizator konkursu. Regulamin zabawy może zostać dołączony do wpisu o nim informującego dowolnie, na przykład: może zostać udostępniony na fanpage’u w formie notatki lub na stronie WWW. Link do zasad powinien jednak znaleźć swoje miejsce także w poście konkursowym tak, aby każdy, kto chce wziąć w nim udział, bez problemu mógł go odnaleźć i zaakceptować. W regulaminie koniecznie należy umieścić zapisy na temat wszelkich wymagań dotyczących uczestnictwa.

Co jeszcze umieścić w regulaminie? Koniecznie informację o tym, że Facebook jest zwolniony z jakiejkolwiek odpowiedzialności za przebieg promocji:

Warto zatem skonstruować regulamin konkursu tak, aby dokładnie te dwie informacje znalazły w nim swoje szczególne miejsce. Ponadto należy pamiętać również o tym, że „Facebook nie pomaga w przeprowadzaniu promocji. Administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność.”

Okej, wiemy już zatem, jak ważne jest skonstruowanie regulaminu oraz zwolnienie z odpowiedzialności serwis, za pomocą którego organizujemy konkurs. To jednak nie koniec wymogów. Kolejny z nich dotyczy już bezpośredniej formy zabawy:

W tym miejscu pewnie wielu z Was zadaje sobie pytanie: „Ale jak to?!”. No właśnie, ile razy zdarzyło Wam się natknąć na zabawę, której głównym warunkiem było udostępnienie posta lub oznaczenie znajomych? Widzimy takie „kwiatki” niemal codziennie podczas przeglądania facebookowego News Feedu. Tymczasem, w regulaminie Facebooka wyraźnie widzimy, że tego typu praktyki są wyraźnie zakazane.


Co nam grozi za zorganizowanie konkursu niezgodnego z regulaminem Facebooka?

Choć o stosowaniu kar słyszy się dość rzadko, ryzyko jest jednak spore. Za zorganizowanie nieregulaminowego konkursu może grozić nie tylko usunięcie posta konkursowego, lecz także całego Fanpage’a, który go organizuje. Szkoda byłoby go stracić, prawda? Sytuacja ta staje się bez wątpienia bardziej możliwa w momencie, kiedy przy wpisie dotyczącym konkursu, któryś z użytkowników kliknie „zgłoś post”.


Regulamin jest? Zapis o zwolnieniu odpowiedzialności Facebooka jest? Konkurs nie ingeruje w oś czasu osób prywatnych? Świetnie, ale… to nie wszystko.

Osobną kwestią jest także sposób wyłaniania zwycięzców. I choć na ten temat nie znajdziemy zapisu w regulaminie Facebooka, warto pamiętać o tym, że istnieje również obowiązująca nas wszystkich ustawa o grach hazardowych. I choć na początku wiele osób prawdopodobnie pomyśli, że z hazardem nie ma nic wspólnego, może okazać się zupełnie inaczej, gdyż do tego typu gier zalicza się także losowanie. I tutaj sprawa staje się bardziej jasna: co drugi konkurs wyłania zwycięzców przecież właśnie w taki sposób! Niestety, nie do końca jest to dobry pomysł, gdyż każda organizowana loteria powinna spełniać wszelkie wymogi, a także zostać zgłoszona do Izby Celnej oraz opłacona. Oczywiście przypadków zgłoszenia naruszenia tych zasad nie jest wiele, ale nie warto ryzykować zwłaszcza wtedy, gdy posiadamy duży i renomowany fanpage na Facebooku (a razem z nim oczywiście firmę). Tutaj konsekwencje mogą być dużo gorsze, niż usunięcie strony…


Nie taki diabeł straszny

Sprawa się trochę skomplikowała? Tylko z pozoru! Wciąż możemy organizować konkursy, które wyłaniają zwycięzców na podstawie kreatywnego komentarza, odpowiedzi na pytanie, zdjęcia lub innej formy, która zostanie oceniona przez organizatorów konkursu.


Podsumowanie

Aby z czystym sumieniem zorganizować konkurs na Facebooku, warto zastosować się do kilku zasad:

  1. Stwórz prosty regulamin i udostępnij go konkursowiczom.
  2. W regulaminie umieść informację o zwolnieniu z odpowiedzialności Facebooka oraz o tym, że serwis nie sponsoruje, nie popiera i nie jest związany w żaden sposób z organizowanym konkursem.
  3. Nie wymagaj od uczestników udostępniania wpisu konkursowego i oznaczania w komentarzu znajomych. Poproś o kreatywność i… sam bądź kreatywny!
  4. Nie wybieraj zwycięzców na zasadzie losowania. Najlepiej będzie, jeśli zdecyduje o tym sam organizator.

Choć ryzyko z pozoru jest niewielkie, z pewnością nie warto ryzykować reputacji firmy oraz poniesienia innych, znacznie gorszych konsekwencji. Nigdy nie wiadomo, kiedy publikowany przez nas wpis może zostać przez kogoś zgłoszony! Wciąż jednak warto organizować konkursy, które w sposób zgodny z prawem i regulaminem Facebooka pomoże w zdobyciu większego zainteresowania powadzoną działalnością.

udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *