Wybór usługi hostingu wbrew pozorom nie jest czymś obok czego powinniśmy przechodzić obojętnie lub wybierać jak najtańszą opcję. Przy doborze odpowiedniego hostingu internetowego możemy znacznie poprawić i zwiększyć wydajność witryny, zapewnić sobie lepsze bezpieczeństwo oraz uniknąć potencjalnych problemów w przyszłości.

Podpowiadamy na jakie aspekty na które powinno się zwrócić przy wyborze hostingu.

Zrozumienie potrzeb naszej strony internetowej

Usługodawców hostingowych jest bardzo dużo, ale nie każda oferta jest w stanie spełnić nasze oczekiwania, a właściwie potrzeby naszej strony internetowej.

Jest wiele pytań, które powinniśmy zadać sobie na etapie wyboru hostingu:

  • Jaki to będzie rodzaj strony (np. mała strona, portal, duży funkcjonalny serwis),
  • Czy będę korzystać z gotowego czy dedykowanego systemu CMS?
  • Jakiego ruchu się spodziewam?
  • Jak dużo i często będą robione aktualizacje strony?
  • Jaka jest moja wiedza techniczna?

Te proste pytania, ale niezwykle ważne przy sprawdzania ofert hostingowych.

Dla przykładu – jeżeli planujesz duży portal na własnym systemie zarządzania, to tutaj zdecydowanie dobrym rozwiązaniem będzie dedykowany hosting z bardzo dużą pojemnością transferową i możliwością codziennej kopii bezpieczeństwa.

Natomiast jeżeli planujesz małą stronę opartą o WordPressa – coraz częściej usługodawcy oferują hostingi współdzielone pod tego właśnie CMSa. Podobna sytuacja ma się w przypadku sklepów internetowych korzystających z gotowych rozwiązań takich jak Presta, Woo – również możemy spotkać hostingi z myślą o tych systemach.

Uptime czyli wynik niezawodności

Ciągłość i niezawodność pracy serwera w wielu przypadkach jest kluczowa i jakakolwiek awaryjność może generować straty – zwłaszcza w e-commerce.

Dla przykładu przypomnijmy dość znaną sytuację z 2013 roku –  ze względu na awarię portal Amazon przestał działać na około 30 minut. Każda minuta generowała stratę w wysokości 66 240 dolarów, czyli licząc po dzisiejszym kursie – prawie 260 tys. zł straty na każdą minutę.

Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają na monitorowanie stabilności stron internetowych – Uptime Robot, StatusCake, Host Tracker, Service Uptime i jeszcze kilka innych.

Powinniśmy w miarę możliwości korzystać z hostingu, który zapewnia SLA (Service Level Agreemen) na poziomie nie mniejszym niż 99,5%. Hostingi z mniejsza wartością SLA oznaczają więcej problemów, dlatego lepiej zapłacić trochę więcej i zyskać więcej komfortu.

Upgrade planu hostingowego

Praktycznie każdy hosting dzisiaj oferuje pakiety hostingowe, w ramach których zyskujemy różne możliwości / przepustowość / zasoby / narzędzia. Najczęściej na początku decydujemy się na hosting współdzielony czyli taki, który przestrzeń dyskową dzieli z innymi użytkownikami danego serwera.

Jednak może okazać się, że za jakiś czas nasz serwis tak się rozrośnie, że będzie potrzebował znacznie większego limitu zasobów oraz przepustowości. W takim przypadku może okazać się, że hosting współdzielony nie wystarczy i trzeba przejść na serwer dedykowany. 

Hosting który w swojej ofercie posiada możliwość upgrade’u planu hostingowego na np. wspomniany powyżej dedykowany serwer jest znacznie lepszym wyborem, niż szukanie nowego hostingu który oferuje coś lepszego, co spełnia nasze oczekiwania, transferowanie domeny itp. Taka migracja powinna być płynna.

Czy mają podstawowe funkcjonalności?

Kiedy już mówimy o możliwościach samego serwera, to warto również zwrócić uwagę na podstawowe funkcjonalności, które my jako użytkownicy hostingu powinniśmy mieć zapewnione i nie powinny one być płatne dodatkowo:

Dostęp do panelu administracyjnego serwera

To bardzo ogólne pojęcie, bowiem spotykamy się czasem z sytuacją, że nasz klient gdzieś po znajomości ma u kogoś hosting, ale jak się okazuje nie ma żadnych dostępów do zarządzania serwerem przez co np. chcąc zrobić nowe konto pocztowe musi napisać do kolegi. Powinniśmy posiadać pełen dostęp do naszego serwera.

Dostęp do pliku .htaccess

Zmiany administracyjne, przekierowania, modyfikacja parametrów, uwierzytelnianie – to wszystko robimy z poziomu pliku .htaccess do którego powinniśmy mieć dostęp.

Dostęp do FTP/SFTP

Poprzez połączenie FTP/SFTP zyskujemy dostęp do wszystkich plików znajdujących się na naszym serwerze z poziomu aplikacji do połączeń klient-serwer. Podstawowy element do którego powinniśmy mieć dostęp jako właściciel strony internetowej.

Dostęp do SSH

SSH to bezpośrednia możliwość zarządzania serwerem z wykorzystaniem terminala. Jest to rozwiązanie dla bardziej zaawansowanych użytkowników, jednak jego praktyczność sprawia, że powinien on być dostępny.

Dostęp do phpmyadmin 

phpmyadmin to interfejs pozwalający na zarządzanie naszymi bazami danych oraz ich zawartością. Powinniśmy mieć do niego dostęp choćby ze względu na możliwość tworzenia kopii zapasowej bazy danych.

Zmiana wersji PHP dla domeny

Nasz hosting powinien zapewnić możliwość zmiany wersji na PHP na nowszą lub starszą, ponieważ nie może być na nas wymuszona sytuacja kiedy to np. coś przestaje działać, bo nasz hosting nie wspiera starych wersji PHP (oczywiście w granicy rozsądku, bo nie chodzi też o to, abyśmy wymagali od hostingu wsparcia PHP w wersji 3).

Kopie zapasowe

Powinniśmy mieć możliwość łatwego tworzenia i przywracania kopii zapasowej naszej strony / stron oraz wszystkich jej zasobów bez żadnych oganiczeń do ilości wykonywanych kopii.

Ustawienia kont pocztowych

Na naszym hostingu powinniśmy mieć swobodę tworzenia / edytowania kont pocztowych firmowych lub pracowników bez ingerencji osób trzecich.

Ustawienia domen / subdomen

Czasami istnieje konieczność stworzenia subdomeny na potrzeby jakiejś pojedynczej akcji / promocji, dlatego powinniśmy mieć możliwość swobodnego zarządzania domenami.

Ustawienia certyfikatów SSL

Abyśmy mogli bez problemu wdrożyć zakupiony certyfikat SSL lub darmowy Let’s Encrypt.

Dostęp do logów

Logi serwera czyli zbiór uporządkowany zbiór informacji dotyczących zmian i zachowania na serwerze. Bardzo przydatne do analizy podczas infekcji czy awarii.

Szybkość serwera

Ponieważ Google bardzo mocno zwraca uwagę na prędkość ładowania stron, a zwłaszcza stron mobilnych oraz czas reakcji serwera oczywiste staje się, że prędkość serwera jest również ważna.

Zaleca się korzystanie z usług firm hostingowych, które oferują stabilną i szybką prędkość serwerów – najlepiej bazujących na dyskach SSD. Prędkość ładowania strony nie tylko pomoże w rankingu SEO, ale także znacznie podniesie wrażenie odbiorcy strony.

Warto zwrócić uwagę na parametr pierwszego bajtu (TTFB).

Kopie zapasowe Twojej witryny

Kopia zapasowa strony / sklepu jest kluczowa w przypadku awarii i bardzo często jest najszybszym możliwym sposobem na przywrócenie strony do działania. Nawet przy najlepszych zabezpieczeniach czy możliwościach technicznych istnieje prawdopodobieństwo jakiegoś zdarzenia, które sprawi, że nasza strona zniknie na zawsze i z powodu braku kopii nie będziemy mieli możliwość jej przywrócenie (historia niedawnego pożaru serwerowni ovh).

Przed wyborem hostingu warto upewnić się czy:

  • Wykonywane są regularnie kopie zapasowe?
  • Czy masz możliwość ręcznego wykonania kopii zapasowej w panelu zarządzania?
  • Czy jest możliwość tworzenia kopii zapasowych ręcznie?
  • Czy jesteś w stanie samodzielnie przywrócić kopię zapasową?
  • Czy do przywrócenia kopii zapasowej będzie potrzebny ktoś od hostingu?

Jakość obsługi Klienta

Zdarza się, że napotykamy problem z serwerem którego nie jesteśmy w stanie sami naprawić (zdarza się to nawet nam). Tutaj niezbędny jest dobry support ze strony firmy hostingowej.

Warto zweryfikować czy wsparcie jest dostępne w formie telefonu, czatu lub maila oraz zweryfikować kulturę pracy np. poprzez czytanie opinii użytkowników.

Czy usługodawca posiada politykę zwrotów lub bezpłatny okres próbny?

Korzystanie z hostingu nie zawsze jest tanim rozwiązaniem, a sam serwer czy wszystkie rzeczy wokół jak np. obsługa Klienta niekoniecznie mogą spełniać nasze oczekiwania. 

Z tego powodu polecamy zawsze zweryfikować czy dany hosting posiada politykę zwrotów w przypadku niezadowolenia z usługi, albo przynajmniej bezpłatny okres próbny.

Porównaj ceny rejestracji i odnowienia

Na wstępie trzeba podkreślić – praktycznie wszędzie spotkać się można z ceną rejestracji i ceną odnowienia.

W większości przypadków to, za co płacisz na samym początku przy rejestracji, może nie być już tym samym co przy odnowieniu. Zazwyczaj cena odnowienia jest znacznie wyższa w zależności od tego jakie są warunki odnowienia planu hostingowego w momencie jego zakupu – są to najczęściej te mniej wyeksponowane i przekreślone ceny lub sprytnie ukryte w trakcie procesu rejestracji.

Często można spotkać się z tym, że hosting oferuje plan hostingowy za 100 zł za pierwszy rok, a po roku odnowienie kosztuje 800 zł. Wtedy najczęściej decydujemy się na zmianę hostingu, a to wiąże się z przenoszeniem plików, baz, poczty, transferu domeny itp. Przy zakupie hostingu mocno zwracajmy uwagę na wszystko co jest napisane, a już szczególną uwagę zwrócimy na wyżej wymienione typy cen, abyśmy po roku nie byli zaskoczeni „promocją”.

Niestety dość częstą praktyką jest również podnoszenie cen odnowienia, bo np. dany dostawca zauważa, że korzystamy z jego usługi dość długo i nie planujemy zmian.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że udało nam się pokazać, na jak wiele rzeczy trzeba zwrócić uwagę przy wyborze hostingu. To nie jest coś, o czym powinniśmy zdecydować na chwilę przed uruchomieniem naszej strony.

Nigdy nie kierujmy się tylko ceną, a zwłaszcza tą która jest najbardziej wyróżniona, bo na 99% po roku nie zapłacimy tyle samo. Dobrze jest mieć coś jak najtaniej, ale zdarzają się sytuacje kiedy lepiej jest zapłacić więcej i faktycznie doświadczyć dobrej jakości usług oraz braku problemów.

Jeżeli mimo wszystko sprawy związane z hostingiem są dla was trudne lub po prostu nie wiecie co wybrać – zachęcamy do skorzystania z naszej oferty hostingowej.

Chętnie również pomożemy przy wyborze hostingu.