Pozycjonowanie i optymalizacja filmików na YouTube — YT to druga największa wyszukiwarka na świecie, a video też jest treścią!

Filmiki na YouTube są odpowiednio indeksowane i wyświetlane w rankingu na takiej samej zasadzie jak strony w wyszukiwarce Google. Jeśli chcemy, aby nasz filmik znajdował się na pierwszych pozycjach i był przez to często odtwarzany, również musimy go pozycjonować, zoptymalizować i odpowiednio skonfigurować – aby YT uważał go za przydatny i ciekawy. Aby odpowiednio zoptymalizować taki filmik, należy wykonać kilka czynności i zwrócić uwagę na kilka elementów. Poniżej przedstawiamy wszystkie istotne elementy, o które musimy zadbać.


Po pierwsze ciekawy filmik!

Pierwszym elementem, o jaki musimy zadbać, chcąc wypromować swój filmik na YouTube, jest stworzenie ciekawego i interesującego nagrania. Nawet najlepiej zoptymalizowany filmik nie zyska dużej popularności gdy nie będzie przydatny. Nawet często wyświetlany na wysokich pozycjach nie będzie uzyskiwał długich czasów oglądalności, subskrypcji czy aktywności, co z kolei przełoży się na obniżanie jego rankingu. Materiał taki musi być przydatny, wysokojakościowy oraz zgodny z aktualnymi trendami. Przed stworzeniem filmiku warto zatem sprawdzić tematykę konkurencyjnych nagrań czy sposób prowadzenia nagrań. Warto też postarać się o ciekawą formę i element, który będzie wyróżniał nas na tle tłumu. Tylko ciekawe filmiki i dobra optymalizacja dadzą odpowiedni efekt.


Tytuł, analiza konkurencji i słowa kluczowe

Jeśli stworzyliśmy już ciekawy filmik, musimy wgrywając go na YT odpowiednio go zoptymalizować. Pierwszym krokiem w tym celu jest wymyślenie i ułożenie odpowiedniego tytułu. Jest to bardzo ważny element, który będzie przyciągał zarówno osoby, jak i dawał informacje Google, o czym jest nasze nagranie. Warto w tym celu sprawdzić tytuły konkurencyjnych filmików, frazy w nich użyte czy pomysły na tytuł np. w wyszukiwarce Google, wpisując słowo kluczowe i korzystając z podpowiedzi — fraz, które są aktualnie popularne. W samym tytule powinniśmy zawrzeć kilka głównych słów kluczowych. Muszą być one ułożone jednak w logiczny i naturalny sposób. Warto dodać też np. nazwy konkretnych przedmiotów, których dotyczy filmik, zagadnień, czy słowa — jak, kiedy, poradnik itp. Dzięki temu nasz film będzie pojawiał się oprócz wyszukiwania tematycznego przy wyszukiwaniu tych konkretnych zwrotów dla całej kategorii.


Opisanie filmiku na YouTube — Nazwa pliku, opis i tagi

Drugim bardzo ważnym krokiem optymalizacji filmików na YouTube jest uzupełnienie kolejnych rubryk. Będzie to pole opisu, tagów czy pierwsze zdanie opisu. Sam opis powinien być przejrzysty i czytelny. Musi zawierać również słowa kluczowe dla naszej kategorii i pod którymi chcemy być widoczni, a także realny opis video. Warto, aby taki opis był dłuższy. Możemy umieścić też w nimi linki do naszych social mediów, programów partnerskich czy innych internetowych stron. W polu tagi musimy ustawić poszczególne frazy, które opisują w najdokładniejszy sposób nasz filmik. To właśnie tagi bezpośrednio informują YouTube, o czym jest nasz filmik i kiedy ma być wyświetlany. Warto więc mądrze wykorzystać tagi do tego celu. Bardzo ważnym elementem, o którym zapomina wiele osób, jest pierwsze zdanie opisu. Wbrew pozorom jest ono ważniejsze od całej reszty tekstu. Dzieje się tak ze względu na formę wyświetlania listy wyników filmików, gdzie widać właśnie pierwsze zdanie opisu. Warto umieścić w nim najważniejsze frazy i zadbać o to, aby było atrakcyjne dla widzów. Ostatnim istotnym elementem optymalizacji samego filmiku jest nazwa jego pliku. Jeśli posiadamy już na komputerze plik do wgrania, musimy nazwać go tak samo, jak tytuł naszego filmiku. Wbrew pozorom nazwa pliku również ma wpływ na pozycje video na YT i również jest elementem optymalizacji.

Porada: Frazy i słowa kluczowe dla danego tematu czy hasła możemy brać z kilku miejsc. Z pewnością będą to planery słów kluczowych w sieci, które są domowymi serwisami i wyświetlą listę nawet kilkuset takich fraz dla danej tematyki. Warto sprawdzić też podpowiedzi w wyszukiwarce Google oraz podobne wyszukiwania, które znajdują się na dole listy wyników wyszukiwania Google. Ciekawym pomysłem jest też skorzystanie z Planera Słów Kluczowych w systemie reklamowym Google Ads czy wybranie ich z konkurencyjnych filmów bezpośrednio na YT.


Zadbanie o kanał i wiarygodność

Jeśli chcemy, aby nasz filmik znajdował się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania YouTube, powinniśmy zadbać też o wiarygodność i jakość kanału. To bardzo ważne kwestie, które budują naszą wiarygodność i popularność. Jeśli kanał będzie wiarygodny i zadbany, odbiorcy będą czuli się traktowani profesjonalnie przez nas oraz będą częściej powracali na nasz kanał, oglądając kolejne filmiki. Popularność będzie z kolei powodowała wyższe pozycjonowanie naszych video. Aby zadbać o kanał, należy rzetelnie wypełnić wszystkie pola takie jak opis czy dodawać krótkie aktualności. Musimy zadbać o jakościowy avatar oraz tło kanału. Warto dodać też na tle przyciski, odnośniki do social mediów czy dokładnie otagować kanał w ustawieniach. Na kanale powinniśmy zbudować też playlisty oraz powiązać kanał z naszą witryną www, jeśli taką posiadamy. Wykorzystanie wszystkich możliwości będzie z pewnością bardzo korzystne dla nas.


Zaangażowanie fanów i promocja filmu

Jednymi z najlepszych sposobów pozycjonowania filmików na YouTube i podnoszenia ich pozycji w wyszukiwarce jest zaangażowanie fanów oraz promocja filmiku. Jeśli nasz filmik będzie dawał możliwości interakcji widzom oraz będzie wywoływał taką chęć u nich, z pewnością będzie dużo wyżej pozycjonowany niż inne filmiki. W tym celu warto poprosić widzów o zaznaczenie dzwoneczka oraz subskrybowanie kanału Warto też poprosić o lajki oraz pozostawienie komentarza. Możemy poprosić o to np. na końcu filmiku, zadając pytanie otwarte czy ankietowe. Jeśli i wiele osób będzie wykonywało te czynności, YouTube otrzyma sygnał, że filmik jest warty uwagi i popularny. Jeśli prowadzimy już swój kanał, zdecydowanie warto również promować go i reklamować. Dzięki temu pozyskamy nowych oglądających oraz będziemy mogli liczyć na większą liczbę subskrypcji czy polubień. Promować możemy się w social mediach, poprzez płatne reklamy internetowe, marketing szeptany czy influencer marketing czyli polecenie naszego filmiku przez inną znaną osobę.

udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *