Wstęp

Wiadome jest, że w dobie wszechobecnego dostępu do internetu, strona WWW jest miejscem reprezentującym firmę w internecie. Nie podlega wątpliwości to, że powinna ona wyglądać dobrze, bo podobnie jak w życiu – liczy się pierwsze wrażenie.

Oczywiście głównym zadaniem strony nie jest jej wygląd, lecz sprzedaż Twojej marki. Nie powinniśmy lekceważyć tego ważnego czynnika.

Trendy w tworzeniu stron internetowych zmieniają się z dnia na dzień, a na przestrzeni lat odczuć można ogromną zmianę podejścia do projektowania. Przykładem może być opcja “mobile friendly”, która bardzo zmieniła podejście wizualne oraz użyteczne projektantów stron.

To właśnie ten trend jest jednym z powodów, dzięki któremu użytkownicy telefonów oraz komputerów nauczyli się obsługi uproszczonych układów nastawionych na łatwą obsługę. To on sprawił, że dzisiaj użytkownik wybierze w obsłudze prostą stronę która może przejrzeć na telefonie, niż taką, która wygląda jak strona internetowa z początku 2000 roku (a takich w sieci wciąż jest bardzo sporo).

Podsumowując – redesign nie polega tylko na zmianie zdjęć, układu czy kolorów. To znacznie bardziej złożony proces.

Przejdźmy zatem do konkretów – kiedy warto zrobić redesign strony internetowej?

Rebranding

Zacznijmy od teorii, bo nie każdemu znane jest znaczenie słowa rebranding, a w pewnym stopniu od niego wywodzi się słowo redesign.

Rebranding to proces zmiany marki, która ma na celu pozyskanie nowych klientów lub podkreślenie reprezentatywności na miarę dzisiejszych czasów.

Polega on na stworzeniu nowego i niepowtarzalnego projektu marki w oczach klienta. Era cyfrowa ma to do siebie, że wysokiej jakości oprawa graficzna jest bardzo ważna dla odbiorcy końcowego i jest ważnym elementem rebrandingu. Rebranding często jest również związany ze zmianą ideologii w firmie.

Ważne aby projekt był spójny – miał opracowaną paletę kolorów, fonty, elementy graficzne, logo, identyfikację wizualną i stronę internetową. Wszystkie te elementy zbudowane na wspólnym fundamencie budują tożsamość, a następnie przyciągają nowych klientów. 

Bardzo fajnym przykładem zmiany ideologii jest tutaj firma Mastercard, która pod koniec 2019 roku zmieniła logo wyzbywając się logotypu twierdząc, że przyszłość płatności jest cyfrowa.

I to właśnie rebranding jest dobrym momentem na zadanie sobie pytania – czy moja dotychczasowa strona internetowa dopełnia ideologię obraną podczas rebrandingu i jest spójna ze wszystkimi nowymi elementami? Bo rebranding to czasem nie tylko zmiana kwestii wizualnej, ale także podejścia firmy.

Niski ruch na stronie internetowej

Kolejnym powodem, dla którego powinniśmy zastanowić się nad redesignem jest niski ruch strony internetowej. Nawet najbardziej wyjątkowe miejsce pozostanie w cieniu, jeżeli odwiedzający nigdy się o nim nie dowie. 

Redesign pod kątem pozyskania ruchu na stronie jest bardzo złożonym procesem, bowiem powinien on obejmować m.in analizę grupy docelowej, przyzwyczajenia użytkowników, frazy po jakich użytkownicy powinni znajdować stronę, budowę relacji między elementami na stronie. Czynników tego procesu jest znacznie więcej i są to elementy związane z projektowaniem oraz pozycjonowaniem.

Być może strona internetowa działa na jakiejś niewspieranej technologii (flash)? Może nie wyświetla się prawidłowo na urządzeniach mobilnych, które stanowią 90% ruchu w internecie? Finalnie – być może użytkownik przyzwyczajony do dzisiejszych trendów nie potrafi połapać się w obsłudze strony?

Wysokiej jakości content, oprawa wizualna przyciągająca oko i łatwa obsługa to czynniki, na które warto zwrócić uwagę wykonując redesign strony internetowej. Warto również śledzić zachowania użytkowników, aby na bieżąco wprowadzać zmiany tam, gdzie pojawiają się problemy.

Niski ruch na stronie internetowej to zdecydowanie dobry moment na przeprojektowanie witryny.

Twoja strona nie spełnia założonych celów

Jaki jest pożytek z osób odwiedzających Twoją stronę internetową, skoro nie chcą wykonać na niej żadnego działania, albo ich jedynym działaniem jest zamknięcie strony tuż po otwarciu? Żaden. A nie o to chodzi, prawda?

Użytkownicy nie lubią tracić czasu na szukanie informacji – nie testuj ich cierpliwości. Dobrze jest zbudować łatwą ścieżkę nawigacji i umieszczać informacje zrozumiałe dla odbiorcy. To właśnie długi czas ładowania oraz toporność obsługi sprawia, że użytkownicy opuszczają witrynę zanim przejdą na jakąkolwiek podstronę.

Bardzo często spotykany jest problem, kiedy to na etapie projektowania nie został poczyniony żaden proces myślowy związany ze sprzedażą – np. budowa strategii marketingowej. To przekłada się na brak konwersji, czyli np. brak zapytań z formularzy kontaktowych, brak zakupu produktu czy choćby niska liczba połączeń telefonicznych.

Brak konwersji to zatem kolejny powód, przez który powinniśmy się zastanowić nad redesignem. 

Optymalizacja pod urządzenia mobilne

Tak… dla wielu ludzi z branży stron i nie tylko, zaskoczeniem jest stwierdzenie “wiecie, że w internecie nadal są strony które nie są responsywne?”. Niestety takich stron jest bardzo dużo.. sam ostatnio przeglądając strony lokalnych firm zauważyłem, że 1-2 strony na 10 nie posiadały responsywności lub wersji mobilnej. I nie były to małe firmy typu zakład fryzjerski, tylko np. producent mebli, który jest na rynku 20 lat. 

Na podstawie tych wniosków można stwierdzić, jak bardzo dużo stron nie jest gotowych na działanie na urządzeniach mobilnych. I jest to niestety świadome odrzucanie klientów, bo telefony komórkowe stanowią 90% ruchu w sieci i liczba osób korzystających z internetu tylko w telefonie jest bardzo duża.

Optymalizacja responsywności jest również ważna ze względu na Google – jeżeli twoja strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych – Google Cię nie polubi i automatycznie będzie zrzucać Twoją stronę za responsywną konkurencję.

Brak responsywnej strony internetowej najczęściej spowodowany jest tym, że strona internetowa powstała w erze kiedy nie było czegoś takiego jak ruch mobilny i zatrzymała się w czasie. Czy w takim razie nie pora na zmianę, aby poszerzyć grono odbiorców?

Słaby UX

UX (user experience) czyli doświadczenia użytkownika – polega na tym, aby użytkownik przebywający na naszej stronie mógł w pełni korzystać ze swoich przyzwyczajeń związanych z obsługą, a także aby wszystkie informacje były dla niego zrozumiałe i zachęcały do akcji.

UX bardzo często polega na opracowywaniu małych rzeczy, które sprawiają, że użytkownik postrzega coś zupełnie inaczej i jest to dla niego bardziej zrozumiałe np. kolory. Kolor czerwony kojarzony jest z niebezpieczeństwem lub anulowaniem, zaś zielony z czymś pozytywnym.

Kilka przykładów poprawy użyteczności opisywaliśmy w jednym z naszych artykułów.

I to właśnie słaby UX również przekłada się na to, że użytkownicy wychodzą ze strony, bo kierują się swoją strefą komfortu związaną z przyzwyczajeniami. I jest to kolejny powód do tego, aby pomyśleć o przeprojektowaniu strony.

Strona jest brzydka

Ostatnim punktem, a zarazem powodem dla którego warto przeprojektować stronę jest to, że nasza strona internetowa jest po prostu brzydka i tandetna.

Brak spójnych kolorów, logo zrobione w MS Paint, Comic Sans, kiepskie proporcje kontrastów i efekty wizualne rodem z niskobudżetowego filmu sci-fi.

Wbrew pozorom – bardzo wielu użytkowników wychodzi ze strony tylko dlatego, że nie podoba im się warstwa wizualna i jest to związane z bardzo ludzkim czynnikiem oceniania czegoś na pierwszy rzut oka. Dlatego bardzo ważne jest zaprojektowanie strony tak, aby spełniała ona wszystkie powyższe powody, a także po prostu – dobrze wyglądała.

Redesign w praktyce

Zobaczcie jak na przestrzeni lat zmieniły się najpopularniejsze serwisy w Polsce oraz jak redesign zmienił ich odbiór:

Onet.pl – 2013

Onet.pl – 2021

IKEA – 2010

IKEA – 2021

Allegro – 2011

Allegro – 2021

YouTube – 2010

YouTube – 2021

Podsumowanie

Podoba Ci się Twoja strona? Bardzo często odbiorca projektu kieruje się swoim gustem i mimo dobrych intencji projektantów oraz większej wiedzy w temacie, to posiada ostatnie zdanie, którego projektanci muszą się trzymać czego rezultatem może być niezbyt udany efekt końcowy.

Zapytaj znajomych lub kogoś z młodszego pokolenia, co myśli o twojej stronie. Dobrym pomysłem będzie również zasięgnięcie opinii z zewnątrz osób, które nigdy na naszej stronie nie były.

Z tego miejsca również zachęcamy do skorzystania z naszych usług związanych z projektowaniem stron internetowych oraz realizacji stron, gdzie podczas realizacji mocno zwracamy uwagę na wszystkie powyższe aspekty, aby strona sprzedawała, generowała konwersje i była przyjemna dla oka.

Jeżeli na obecnej stronie wszystko Ci pasuje, ale poziom zaangażowania i sprzedaży jest niski oznacza to, że czas na pytanie “czy przeprojektowywać stronę?” już dawno minął. Musisz już tylko pomyśleć o tym, jak to zrobić.