Dobieranie słów kluczowych oraz fraz na witrynę, z reguły polega na dodawaniu tych, pod którymi chcemy być wyszukiwani lub tych, które dadzą nam największy ruch w danej kategorii tematycznej. Przeważnie nie zwracamy uwagi na typy fraz, które dodajemy – a wiedza taka jest bardzo przydatna. Dzięki świadomemu dodawaniu różnych typów fraz możemy pozycjonować stronę lokalnie, pod wyszukiwanie głosowe czy szeroko. W tym tekście przedstawiamy 5 najpopularniejszych typów fraz, których świadome używanie może przynieść bardzo dobre rezultaty w pozycjonowaniu strony.
Frazy główne
Pierwszym typem fraz, z jakimi możemy mieć do czynienia, pozycjonując witrynę, są frazy główne. To frazy, które są najważniejsze na stronie i to głównie pod nimi chcemy być widoczni w sieci. Najczęściej są to najpopularniejsze słowa kluczowe w danej kategorii. Określają one najogólniej dane produkty czy usługi. Przykładem frazy głównej będzie np. “piłka” lub “rower”. Na stronie przeważnie wybiera się i umieszcza po kilka — kilkanaście fraz głównych.
Kładzie się na nie największy nacisk w porównaniu do innych typów fraz i występują one najczęściej. Frazy główne mogą paść w odmianach lub składać się z kilku wyrazów. Celem fraz głównych jest jasne określenie, o czym jest nasza witryna, i nakierowanie Google na to, jak chcemy być postrzegani w internecie. Pod frazami głównymi panuje największa konkurencja, ale też i największy ruch. Pozycjonowanie strony na te frazy, może być bardzo trudne i wymaga sporych nakładów finansowych.
Odpowiednie zbalansowanie pomiędzy popularnymi frazami w kategorii, a tymi najmniej obleganymi daje najlepsze rezultaty. Jeśli zatem wybieramy frazy główne dla swojej witryny z danej kategorii, warto wybierać te pod którymi jest najmniejsza konkurencja i największy ruch.
Frazy poboczne
Drugim typem fraz, jakie możemy zamieszczać na naszej stronie internetowej, są frazy poboczne. To frazy, które są nieco mniej popularnymi zwrotami w danej kategorii i na naszej stronie pełnią drugoplanową rolę. Frazy poboczne będą zatem uzupełnieniem fraz głównych i będą występowały rzadziej lub pojedynczo na naszej stronie www czy w tekstach seo. Frezy poboczne są przeważnie określeniami nieco mniej popularnymi i bardziej szczegółowymi.
Dobrym przykładem jest fraza “niebieska piłka” czy “mała piłka plażowa”. Celem fraz pobocznych jest zbieranie ruchu z wielu mniej popularnych haseł w danej kategorii. Docelowo zamieszczając na witrynie wiele tego typu fraz, mamy szansę zebrać ogólnie duży ruch z takich mniej popularnych słów kluczowych.
Plusem ich umieszczania jest fakt, że klienci je wyszukujący, są najczęściej zdecydowani na zakup konkretnej rzeczy i jeśli ją znajdą u nas, dokonają transakcji.
Frazy brandowe
Frazy brandowe to jedne z najciekawszych fraz, z jakimi mamy do czynienia. Najczęściej nie są one używane i bardzo często też marginalizowane w odniesieniu do własnej firmy. Przeważnie występują jednak w odniesieniu do konkretnych produktów i w takiej formie, możemy je spotkać. Frazy brandowe to frazy, które w sobie zawierają nazwy marek, firm czy konkretnych produktów. Przykładem takiej frazy jest np. “piłka Puma”.
Frazy brandowe mają na celu pomagać wyszukiwać informacje związane z konkretnymi markami. Jeśli zajmujemy się sprzedażą produktów, warto na stronie umieszczać frazy brandowe związane z naszymi produktami. Fraz brandowych możemy również używać w ogólnym odniesieniu do danej kategorii i na stronie umieszczać słowa kluczowe z nazwami popularnych marek w danej branży.
Sporym błędem jest nieużywanie fraz brandowych z nazwą naszej firmy czy marki. Przeważnie uważamy, że jesteśmy wyszukiwani ze względu na produkt lub usługę, a nie popularność marki. Po pewnym czasie działania może się to zmieniać, a użytkownicy szukający informacji konkretnie o naszej marce mogą nas nie znaleźć w Google, właśnie przez takie zaniechania. Jeśli zatem prowadzimy swoją markę, warto nawet w małych ilościach dodawać frazy tego typu na naszą stronę z nazwą naszej firmy.
Frazy lokalne
Frazy lokalne to frazy, których używa się przy pozycjonowaniu lokalnym witryny. Służą one, aby na naszej stronie znajdowały się zwroty zarówno tematycznie, jak i związane z daną miejscowością, w której kontekście chcemy być wyświetlani w internecie. Frazy lokalne to połączenie tych dwóch słów — tematycznego i lokalnego.
Przykładem takiej frazy może być zwrot “Fryzjer Katowice” czy “Lekarz Poznań”. Frazy lokalne to najpopularniejsza forma, gdyż właśnie w taki sposób użytkownicy wyszukują najczęściej lokalnych informacji. Słowa kluczowe mogą występować jako pojedyncze np. “Kraków” czy w odmianach “Fryzjer w Krakowie”. Tego typu słowa kluczowe mają dawać jasny sygnał Google, aby nasza strona była wyświetlana na rynku lokalnym. Frazy lokalne mogą występować jako główne frazy na stronie lub być jedynie uzupełnieniem ogólnego pozycjonowania, gdy promujemy witrynę globalnie — a tylko chcemy dodatkowo, aby witryna pojawiła się też w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Google kładzie również coraz większy nacisk na dostarczanie spersonalizowanych — lokalnych informacji klientom, wiec warto używać nawet małych ilości takich fraz na stronie.
Frazy typu long-tail, czyli długie ogony
Ostatnim i jednym z najbardziej skomplikowanych typów fraz, z jakimi mamy do czynienia są frazy typu long-tail. Są to tzw. długie ogony. Składają się one z kilku słów oraz mogą być zdaniem, pytaniem, czy wyrażeniem. Long-taile są najczęściej mową potoczną, której używamy na co dzień.
Często zawierają w sobie kilka typów fraz np. lokalne i brandowe. Przykładem długiego ogona będzie fraza “Czy piłka Pumy jest lepsza od piłki Adidasa”. W tradycyjnej formie fraza ta prawdopodobnie brzmiałaby “piłka Puma Adidas która lepsza” lub “piłka puma”, “piłka adidas” itp. Długie ogony umieszcza się na witrynie internetowej z kilku powodów. Pierwszym z nich jest urozmaicenie standardowych fraz głównych i zwiększenie jakości strony w oczach Google. Dodając long-taile, umieszczamy identyczne długie zwroty, które zadawane są głosowo poprzez Google Voice Search, czyli wyszukiwanie głosowe.
Dzięki temu na swojej stronie posiadamy frazy identyczne z tymi, które zadali głosowo użytkownicy smartfonów lub tabletów. Long-taile to też sposób na naturalne dodawanie dużej ilości fraz np. przy pozycjonowaniu szerokim.