Niestety klient nie zgodził się na upublicznienie nazwy sklepu, przez co będzie mniej mięsa, ale będę mógł pokazać więcej szczegółów na temat metod wykorzystywanych w procesie pozycjonowania sklepu internetowego.

Klient dysponował jak zawsze bardzo ograniczonym budżetem na SEO, ale branża w jakiej działa nie należy też do tych bardzo konkurencyjnych. Według oceny SENUTO trudność najważniejszych słów kluczowych jest na poziomie 40-50 (1= bardzo łatwo , 100=bardzo ciężko), a więc frazy średnio trudne.


Grupa docelowa

Współpracę rozpoczęliśmy od wytypowania grupy docelowej sklepu i stworzeniu profili  potencjalnych klientów. Stworzenie tego typu sylwetek ułatwia pisanie wytycznych dla copywriterów, planowanie treści jakie będziemy publikować na stronie , ale także poza nią w postaci artykułów sponsorowanych. Stworzenie person przydaje się też w wytypowaniu miejscówek do zdobywania linków. Najlepiej zdobywać linki tam, gdzie mogą na nie trafić potencjalni klienci. Oczywiście są to bardzo proste modele klientów, ale z doświadczenie wiemy się, że jest to bardzo przydatne i wielokrotnie wykorzystywane w dalszych etapach pozycjonowania oraz marketingu online w innych kanałach, dlatego zawsze przygotowujemy sobie takie persony na początku współpracy.


Audyt strony i porównanie do konkurencji

Wykonaliśmy kompleksowy audyt strony w którym sprawdziliśmy ponad 100 najważniejszych czynników rankingowych. Jak korona kryzys potrwa dłużej to będzie czas, aby w osobnym artykule opisać poszczególne czynniki rankingowe na jakie zwracamy uwagę i podzielić się wiedzą jak samodzielnie zrobić audyt SEO. W tym przypadku pokażemy jak wyglądała sytuacja na początku współpracy i co było zrobione bardzo źle.


Widoczność strony:

Wykres przedstawia widoczność strony w top3 oraz top10. Na początku współpracy było 45 fraz w top3 i 138 w top10. Mimo duplikacji sklep posiadał już jakąś widoczność, ale niestety nie na najważniejsze frazy co przekładało się na bardzo mały ruch i niską sprzedaż.


Linki prowadzące do strony:

Pozycjonowana strona posiadała bardzo mało linków prowadzących do strony z zewnętrznych źródeł. Jak widać na wykresie pod koniec grudnia 2017 roku było ich kilka.


Duplikacja meta-title i  meta-description.

Pierwszymi kluczowymi błędami jakie znaleźliśmy to zduplikowane meta-title i meta-description na wielu podstronach. Klient korzysta z Shopera, więc pokażemy  jak to wyglądało w ich nowym  panelu.

W sklepie klienta jest około 40 różnych kategorii produktów i około 5000 produktów. Wszystkie kategorie posiadały ten sam tytuł zawierający mix słów kluczowych związanych z różnymi kategoriami. Meta-title każdej kategorii wyglądał tak: Fraza-a, Fraza-b, fraza-c, fraza-d, fraza-e – sklep xyz.pl najlepszy w Polsce i to było wstawione w każdą kategorię na sklepie. Podstrony produktowe dostawały meta-title według schematu: Nazwa produktu + Fraza-a, Fraza-b, fraza-c, fraza-d, fraza-e – sklep xyz.pl najlepszy w Polsce, czyli na 5000 podstron mamy powielone te same frazy.

Rozumiemy, że nie mamy czasu, aby pisać indywidualne tytuły do każdej kategorii i produktu, ale większość e-commerców posiada opcję automatycznego tworzenie tytułów za pomocą, której można ustawić sensowne tytuły dla wszystkich typów podstron jak produkty, kategorie, blog itd..  Jak to zrobiliśmy w tym konkretnym przypadku opiszę w części o optymalizacja strony. Na czym polegał błąd? W skrócie wszystkie strony dostają ten sam tytuł, robot indeksujący Googla nie potrafi poprawnie skatalogować strony, a my tracimy widoczność. Analogicznie sytuacja wygląda z meta-description, więc nie ma sensu dodatkowo rozpisywać się osobno na ten temat.

Kolejnym poważnym błędem w sklepie była optymalizacja różnych kategorii produktów pod te same frazy. Wyglądało to tak, że najważniejsze kategorie: miały ręcznie ustawione meta-tilte zawierające frazę główną plus frazę typu long-tail, ale dodany był ten sam zlepek, który duplikował tytuły podobnie jak w wyżej opisanym przypadku. Inne elementy na stronie posiadały drobne niedociągnięcia, ale w tym przypadku nie były to błędy na tyle istotne, aby w sposób szczególny wpływały na widoczność, więc pomijamy je w tym artykule. Poza działaniami w obrębie samego sklepu klienta sprawdziliśmy widoczność strony i stron konkurencji za pomocą SENUTO i Ahrefsa oraz posiadane linki za pomocą Ahrefsa. Po otrzymaniu dostępów do  Google Search Console porównaliśmy dane z tymi uzyskanymi w SENUTO i Ahrefs. W pracy na danych z GSC bardzo przydatny jest Clusteric, który potrafi wyciągnąć szczegóły, których nie zobaczymy tak łatwo logując się do GSC, ale to też temat na osobny artykuł, więc tylko o tym wspomnimy. Analiza widoczności pozwoliła nam też wytypować listę słów kluczowych na które warto być widocznym w branży. Listę fraz otrzymaną od klienta po poprzedniej agencji uzupełniliśmy o dodatkowe frazy, które włączyliśmy do optymalizacji całego sklepu.


Strony konkurencji

Z pośród 44 liczących się stron konkurencji wytypowaliśmy 10, które miały najwięcej interesujących nas fraz w top10. Strony konkurencji miały poprawnie zoptymalizowane metadane, nagłówki i opisy kategorii oraz linkowanie wewnętrzne. Każdy konkurent posiadał znacznie więcej linków przychodzących od strony naszego klienta. Główne źródła linków w branży to katalogi stron, profile, ogłoszenia i wpisy na forum. Najlepsi konkurencji posiadali również linki z artykułów sponsorowanych oraz stron zapleczowych czego nie pokazał Ahrefs, ale są sposoby na znalezienie takich stron.

Analiza zebranych danych pozwoliła nam wybrać najbardziej zaniedbane czynniki rankingowe takie jak zduplikowane meta-dane  i brak linków. Mieliśmy gotową listę zadań od których należało zacząć działanie, aby poprawić widoczność strony w Google. Z gotowym planem optymalizacji strony i link-buildingu, przystąpiliśmy do działania.


Optymalizacja strony

Oczywiście optymalizację zaczęliśmy od usunięcia duplikacji meta-title i meta-desription. Zobaczmy jak to powinno wyglądać:

Strona główna: Z tytułu strony i opisu usunęliśmy zlepek fraz oraz uzupełniliśmy go ogólną informacją na temat sprzedawanego asortymentu.

Karta produktu: Tu również usunęliśmy ten sam zlepek fraz, który dodawał się do nazwy produktu i powielał na 5000 stron produktowych. Dodaliśmy najczęściej wpisywane frazy, które najczęściej dodawane są przy poszukiwaniu produktów przez klientów jak opinie i cena.

Lista produktów – kategorii: Usunęliśmy zlepek fraz, dodaliśmy maskę: {category_name}, aby automatycznie pobierało nazwę kategorii i dodaliśmy tekst o wysyłce, aby wyróżnić tytuł na tle konkurencji.

Dodatkowo dla najważniejszych kategorii utworzyliśmy ręcznie meta-title i meta-description uwzględniając przy tym frazy z długiego ogona oraz dodając zwroty wzywające do działania i zachęcające do zakupów w sklepie. Dodatkowo zleciliśmy napisanie opisów kategorii, które wyświetlają się nad listą produktów.


Linkowanie

Rozpoczęliśmy linkowanie od dodania strony do najważniejszych wizytówek NAP. W kolejnych miesiącach systematycznie pozyskiwaliśmy linki z wpisów na forum oraz ogłoszeń. Nie będziemy tu wchodzić w szczegóły jakiego typu anchorów używaliśmy. Ogólnie branża linkowała w 90% brandem i 10% na pozostałe typy linków, więc takiej proporcji też się trzyamaliśmy. W kolejnych miesiącach, kiedy widoczność wzrosła, a za tym ruch i sprzedaż, zwiększyliśmy budżet na linkowanie i mogliśmy sobie pozwolić na zbudowanie kilku stron zapleczowych na przechwyconych domenach z pozytywnym profilem linków i historią. W ten sposób stale linkujemy stronę klienta od czasu do czasu urozmaicając profil linków z artykułów sponsorowanych na lokalnych portal informacyjnych. Przekłada się to na stały wzrost widoczności strony w top3 i top10.


Efekty

Na efekty nie trzeba było długo czekać już w pierwszym miesiącu po optymalizacji odnotowaliśmy wzrost widoczności i ruchu na stronie. To co się działo potem najlepiej widać na wykresach z SENUTO i Google Analytics. Pierwszy rok współpracy był naprawdę owocny. Zanotowaliśmy wzrost ruchu o 269%, konwersji o 312% i sprzedaży o 346%. Oczywiście dalej współpracujemy z klientem, który rozszerza asortyment i jak widać na wykresie z SENUTO cały czas rośnie nam widoczność i zyski ze sprzedaży. Skupiłem się na pierwszym roku bo okazał się on kluczowym dla rozwoju całego sklepu klienta. Dzięki wygenerowanej sprzedaży mogliśmy rozszerzyć działania o kolejne kanały takie jak GoogleAds i Facebook, ale to temat na osobny wpis.


Wykres z Google Analytics

Liczby mówią same za siebie wzrost ruchu organicznego o 269%, konwersji 312% i przychodów o 346%.


Wykres z SENUTO top3:


Wykres z SENUTO top10:

Współpracę rozpoczęliśmy pod koniec 2017 roku od pierwszych miesięcy współpracy widać wzrost widoczności. Bardzie dociekliwi czytelnicy pewnie zwrócili uwagę na bardzo duży spadek w czerwcu 2019 roku. Sytuacja była spowodowana przejściem na nowym sklep i bardzo dużymi zmianami drzewie kategorii, ale jak widać szybko się pozbieraliśmy i wróciliśmy na szczyt.

Jak widać w tym przypadku czasem na prawdę niewiele trzeba, aby ruszyć sprzedaż w swoim sklepie i zacząć zarabiać. Być może w swoim sklepie też posiadasz zduplikowane mata-dane i skutecznie utrudniasz zrozumienie swojej strony robotom Google. Pamiętaj, że powielanie zlepka fraz na różnych podstronach to słaby pomysł. Niestety pozycjonowanie nie polega na tym, że wygrywa ten, który wpisze więcej razy te same frazy w obrębie całej swojej strony. Jest to częsty błąd, który zauważamy na wielu stronach.