To jak jest z tym marketingiem internetowym?

Marketing internetowy daje możliwość działania za pomocą dowolnych mediów elektronicznych, które w dzisiejszych czasach stanowią nieodłączny element naszego codziennego życia – mowa tutaj m.in o telefonach, tabletach, laptopach czy wszelkiego rodzaju urządzeniach smart – telewizorach, zegarkach, lodówkach. Mamy erę cyfrową – miliony ludzi na całym świecie korzystają z tych urządzeń na co dzień z bardzo dużą częstotliwością.

Firmy stają się coraz bardziej świadome tego faktu i dlatego coraz częściej decydują się na wykorzystanie popularności platform dających możliwości promocji. Jeżeli wielu Twoich obecnych i potencjalnych klientów przebywa w internecie, to powinieneś być tam widoczny.

Bez względu na to, czy prowadzisz warsztat samochodowy, czy masz software house, możesz czerpać wiele korzyści z marketingu internetowego, który ma obecnie ogromną przewagę nad tym tradycyjnym.

Metody marketingu tradycyjnego

Zanim wymienimy korzyści płynące z marketingu internetowego, zastanówmy się, dlaczego w dzisiejszych czasach marketing tradycyjny jest dla nas słaby i często niezbyt przekonujący.

Co warto podkreślić od razu – marketing tradycyjny opiera się na działaniach offline, co samo w sobie nie brzmi dobrze w erze cyfrowej. Nie zmienia to jednak faktu, że tradycyjny marketing jest trudno zignorować, bo również spotykamy się z nim w erze cyfrowej.

Jakie rozróżniamy formy marketingu tradycyjnego?

  • Reklama w druku – czasopisma, gazety; 
  • Media – telewizja, radio, telegazeta;
  • Poczta tradycyjna – katalogi, ulotki, gazetki;
  • Telefon – telemarketing, marketing SMS / MMS;
  • Reklama bezpośrednia – akwizycja, ulotki;
  • Reklama zewnętrzna – billboardy, plakaty, pylony, szyldy.

Czy reklama tradycyjna ma sens?

Zastanów się teraz sam, z iloma wyżej wymienionymi formami spotkałeś/aś się przez ostatni tydzień. To teraz szybko przeanalizujmy:

Statystyczny człowiek dzisiaj rzadko czyta czasopisma i gazety, bowiem sięga do portali informacyjnych oraz blogów specjalistycznych w internecie.

Telewizja to medium, z którego korzystają dzisiaj najczęściej osoby starsze – od wielu lat była nierozłącznym elementem życia i w ich odczuciu tylko to, co jest w telewizji jest prawdziwe, a radia słuchamy najczęściej w drodze do pracy. Być może lekko generalizujemy, ale w obecnych czasach trudno zaprzeczyć temu, że w wielu przypadkach tak to właśnie może wyglądać.

Pełno ulotek w skrzynce pocztowej? Ludzi to bardzo denerwuje i większość z nas materiały reklamowe po prostu wrzuca do skrzynki zwrotów lub wrzuca sąsiadowi do skrytki, aby miał rozpałkę na grilla na działce.

Telemarketing i akwizycja to w dzisiejszych czasach dwie najbardziej znienawidzone formy reklamy tradycyjnej. Z akwizycją spotykamy się już rzadko, ale telemarketing nadal funkcjonuje w naszym życiu. Jednak w erze cyfrowej… wystarczy zainstalować apkę, która pokazuje nam czy dany numer to telemarketing i sprawa jest rozwiązana.

Jedynie reklama zewnętrzna jest jeszcze w miarę skuteczna i spotykamy ją na co dzień, jednak jej dużą wadą jest to, że jestesmy uzaleznieni od najętej przestrzeni i często sporo to nas kosztuje. Co jeszcze? Dobry przykład to pandemia Covid-19, czyli czas, w którym to biznesy były zamknięte oraz pojawiły się obostrzenia związane z przemieszczaniem się. Nie trudno się domyślić, jak drastycznie spadła liczba odbiorców reklamy zewnętrznej, a jak bardzo wzrósł odbiór reklamy internetowej.

Zalety marketingu internetowego

Przejdźmy teraz do konkretów i wymieńmy, w jaki sposób e-marketing dominuje nad marketingiem tradycyjnym na przykładzie dość codziennych sytuacji.

Precyzja w doborze odbiorców

Marketing internetowy umożliwia tworzenie kampanii niekierowanych na odbiorców, którzy faktycznie są zainteresowani danym produktem lub usługą.

Najprostszym przykładem jest tutaj lokalne pozycjonowanie strony internetowej. Twój klient jest z Bytomia i szuka dentysty? Prawdopodobnie wpisze w Google “dentysta bytom” i przy wypozycjonowanej stronie, Twój biznes pokaże się w wyszukiwarce na pierwszym miejscu..

Istnieje też coś takiego, jak segmentacja – czyli dzielenie dużych grup Klientów, na jeszcze mniejsze grupy z określoną klasyfikacją. Jeżeli użytkownik szukał butów zimowych to prawdopodobnie będą podążać za nim reklamy sklepów oferujące odzież i obuwie na zimę.

Tego typu działanie pomaga zwiększyć prawdopodobieństwo sprzedaży, a także obniża koszty, bo trafiamy tylko do odbiorców zainteresowanych danym produktem lub usługą. A skoro o kosztach już mowa…

Niskie koszty

Koszty marketingu stanowią znaczny procent kosztów, jakie ponosi firma, więc naturalne staje się to, że chcemy ten koszt maksymalnie obniżyć, gdyż to czy ktoś kupi nasz produkt lub usługę jest finalnie i tak decyzją odbiorcy.

Podczas gdy duże firmy nie mają problemów z inwestowaniem w marketing, dla małych firm jest to bardzo ważne, aby pilnować wydatków. Marketing internetowy ma to do siebie, że pozwala tworzyć duże wpływy niskim kosztem.

Świetnym sposobem są reklamy w Google Ads czy Facebook Ads – sami ustalamy budżet dzienny do naszych możliwości, a przy odpowiednim przygotowaniu tych kampanii jesteśmy w stanie jeszcze bardziej zoptymalizować koszty reklam, które trafiają do wąsko sprecyzowanego grona odbiorców. To my decydujemy bowiem, komu wyświetli się reklama i tym sposobem unikamy przypadkowości w naszym przekazie.

Zwrot z inwestycji

Marketing cyfrowy oferuje znacznie większy zwrot z inwestycji w reklamę. Kampanie reklamowe w Google lub Facebooku realizowane niskim kosztem pozwalają dotrzeć do dużej liczby osób, a to przyczynia się bezpośrednio do prawdopodobnej sprzedaży.

Realna analityka 

Ile osób zobaczyło naszą ulotkę? To pytanie zadaje sobie niejedna firma, która zdecydowała się na tradycyjną metodę marketingu w postaci ulotek i realnie patrząc – nie jestesmy w stanie tego zmierzyć, bo doręczona ulotka ≠ przeczytana ulotka. Zmierzenie realnej efektywności roznoszenia ulotek wymagałoby to od nas zapukanie do każdych drzwi gdzie ulotka była doręczona i zapytanie, czyzostała przeczytana, a na ogólne wyniki musielibyśmy poczekać trochę czasu.

Marketing internetowy pozwala na sprawdzanie skuteczności reklamy niemalże w czasie rzeczywistym za sprawą odpowiednich narzędzi. Dla przykładu – prowadząc kampanię poprzez marketing mailowy jesteśmy w stanie sprawdzić m.in. ile wiadomości zostało dostarczonych, ile przeczytanych oraz sprawdzić współczynnik konwersji, czyli na przykład – ile razy ktoś kliknął w link, w który chcieliśmy aby odbiorca kliknął.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku stron internetowych, do których możemy podpiąć potężne narzędzie analityczne Google Analytics. Dzięki niemu, poza podstawowymi rzeczami typu licznik wejść na stronę, możemy sprawdzić z jakiego miasta mamy wejścia, z jakiego typu urządzeń, po jakich słowach itp. To dzięki tym informacjom poza realną analityką możemy również dobierać odpowiednie działania i kierunki rozwoju strony lub reklamy. Możemy także śledzić, które konkretnie kampanie powodują konwersję np.: zakup produktu, kontakt telefoniczny lub wysłania formularza i kierować reklamy na grupy klientów podobne  do naszych potencjalnych klientów. Efekt? Przesyłamy te dane do systemów GoogleAds lub FBads i niższym kosztem pozyskujemy swojego idealnego klienta.

Możliwość reklamowania się na całym świecie

W 2021 roku praktycznie nie mamy już barier związanych z komunikacją na całym świecie – wszystko dzięki digitalizacji. Marketing internetowy umożliwia widoczność naszej reklamy w dowolnym miejscu na ziemi.

To właśnie reklama internetowa już nie raz przyczyniła się do tego, że wiele małych projektów czy startupów odniosło globalny sukces i uzyskało ogromne kwoty na ich sprzedaży.

Większa kontrola nad wydatkami

Wspomniana wyżej analityka pozwala na realne ocenianie skuteczności naszej reklamy internetowej oraz budowania odpowiednich działań na bazie wyników. To dzięki temu możemy budować konkretne kampanie marketingowe i w przypadku ich niepowodzenia – możemy w każdej chwili wstrzymać kampanię, aby nie tracić pieniędzy na działania, które nie przyniosą efektu.

W przypadku marketingu tradycyjnego – weźmy najpopularniejsze roznoszenie ulotek,najczęściej musimy pokryć znaczną część kosztu z góry, na przykład na poczet wynagrodzenia osoby, która będzie takie materiały roznosić. Pomijamy tutaj koszt projektu oraz wydruku materiałów drukowanych.  Dodatkowo dochodzą formalności – musimy podpisać umowę, która czasem wiąże nas długim terminem, a rezygnacja wiąże się ze złożeniem wypowiedzenia. 

Budowanie i rozwój marki

Budowanie swojej marki w dzisiejszych czasach to bardzo ważny element marketingu. Sami zapewne posiadamy firmy / portale, do których jesteśmy przywiązani i chętnie reagujemy na działania związane z tą firmą. Dobrze zbudowana strona internetowa z wartościowym contentem czy profil na mediach społecznościowych z angażującymi postami to tylko kilka sposóbów na budowanie swojej marki.

Przekazywanie informacji między użytkownikami

Portale społecznościowe czy też strony internetowe posiadają łatwą możliwość udostępniania, która może stworzyć efekt mnożnikowy. Jeden dobrze zrobiony post, który angażuje użytkowników może w krótkim czasie zostać wiele razy udostępniony, a to z kolei może przełożyć się na wynik naszej sprzedaży.

Zaangażowanie użytkowników

Bardzo dużym wyróżnikiem marketingu internetowego jest możliwość bezpośredniego zaangażowania użytkowników, która w przypadku bardzo dużej konkurencyjności może znacząco pomóc.

Tutaj kluczem jest bycie aktualnym i utrzymywanie ciągłej interakcji z odbiorcami. To właśnie tutaj bardzo dużą rolę odgrywają media społecznościowe takie jak Facebook czy Instagram. Platformy te pozwalają na prowadzenie rozmów z klientami i odpowiadanie na ich pytania, budowanie angażujących postów z życia codziennego firmy lub posty typu real-time marketing. 

Mamy również możliwość informowania o konkretnych ofertach i promocjach. Duża zaangażowana społeczność sprawi, że te informacje rozejdą się dalej nawet bez dodatkowych działań reklamowych i generowania kosztów na reklamę. Czy marketing tradycyjny jest w stanie zbudować społeczność i tak ją angażować?

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że skutecznie pokazaliśmy, dlaczego marketing internetowy jest lepszy od marketingu tradycyjnego i jakie korzyści przynosi reklama w sieci.

“Jeśli nie ma Cię w internecie, nie istniejesz” – choć to zdanie wydaje się być mocno przerysowane, warto poświęcić mu chwilę refleksji. Szczególnie, jeśli w grę wchodzi reklama Twojego biznesu! Oczywiście marketing tradycyjny wciąż posiada swoich odbiorców i również przekłada się na sprzedaż, bo materiały reklamowe są i będą cały czas obecne w naszym życiu. Warto jednak postawić na jak największą dywersyfikację ścieżek dotarcia do klienta, który wraz z rozwojem technologii otacza się wieloma źródłami sposobów komunikacji.